STATISTIK BILANGAN GRADUAN ADALAH SULIT

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera.

Penganalisis macam tidak percaya tindakan mahasiswa UPSI begitu radikal sehinggakan sanggup menolak dasar universiti ketepi. Apa yang penganalisis katakan adalah berkenaan statistik graduan yang berdaftar adalah sulit dan tidak dibenarkan didedah sewenang-wenangnya. Ini merujuk kepada tulisan blog UPSIKINI (www.upsikini.blogspot.com) yang mempamerkan jumlah pengambilan pelajar mengikut komposisi jantina dan komposisi kaum.

Menurut sumber daripada Bahagian Hal Ehwal Akademik UPSI, tidak sesiapa yang dibenarkan mengetahui figure sebenarnya atau komposisi pelajar di UPSI melainkan mendapat kebenaran daripada Naib Canselor. Tindakan ini diambil supaya mengelakkan pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab menggunakan figure tersebut untuk tujuan peribadi dan parti politik. Sekiranya ia berlaku, bagaimana KONSEP SATU MALAYSIA ingin tercapai. Sama-sama kita renungkan...

Penganalisis mencadangkan agar fakta berangka itu dikeluarkan dan penganalisis berasa penulis UPSIKINI boleh menggunakan pembandingan relatif bagi menyatakan keprihatinan anda berkenaan isu yang diutarakan. Penganalisis juga berharap agar isu kekurangan guru lelaki diselesaikan secepat mungkin supaya mampu menyeimbangi peratusan guru perempuan di Malaysia.


Penganalisis: Lebih parah sekiranya guru lelaki yang terpilih itu tidak berapa lelaki. Kepada mahasiswa lelaki, tingkatan jati diri dan tanamkan azam di hati untuk menjadi guru lelaki yang mampu berbakti bagi melahirkan masyarakat yang berkualiti.


0 comments:

Post a Comment